9 april 2015

Waterstatistieken Meetjesland 2013

 

Afsluitingen

Indien klanten hun waterfactuur niet kunnen betalen, dan kunnen ze uitstel van betaling vragen aan hun leverancier. Heeft de klant na de uiterste betaaldatum niet betaald, dan stuurt de waterleverancier een herinneringsbrief. Hierin vermeldt hij de procedure voor ingebrekestelling. Gaat de klant hier niet op in, dan stelt de waterleverancier hem in gebreke via een aangetekend schrijven. Hierin wordt de mogelijkheid geboden om een afbetalingsplan af te sluiten met de leverancier of een erkende instelling voor schuldbemiddeling. Gaat de klant ook hier niet op in, dan kan de waterleverancier een procedure via de rechtbank opstarten om de betreffende schuld in te vorderen of de drinkwatertoevoer afsluiten na het akkoord van de Lokale AdviesCommissie (LAC). De cijfers voor de Meetjeslandse gemeenten zien er als volgt uit:

Gemeente

Huishoudelijke klanten

Totaal afsluitingen

Afsluitingen na LAC-advies

Afsluitingen zonder LAC-advies

Aalter

7.744

2

2

0

Assenede

5.823

3

3

0

Eeklo

8.879

6

5

1

Evergem

13.930

8

6

2

Kaprijke

2.557

2

2

0

Knesselare

3.376

0

0

0

Lovendegem

3.892

0

0

0

Maldegem

9.591

5

4

1

Nevele

4.820

1

1

0

Sint-Laureins

2.832

2

2

0

Waarschoot

3.327

3

3

0

Zelzate

5.444

6

6

0

Zomergem

3.331

0

0

0

 

75.546

38

34

4

 

‘Ondertussen zijn er belangrijke wijzigingen doorgevoerd in de afsluitregeling voor drinkwater maar die zijn pas in voege sinds 2014 dus nog niet zichtbaar in deze cijfers van 2013. Zo dient de reden van afsluiting voortaan duidelijk omschreven te worden en is er eenduidigheid gekomen in de sociale kortingen. Ik hoop dat ook het invoeren van het statuut van ‘beschermde klant’ het aantal afsluitingen opnieuw kan doen dalen. Trouwens de rol van lokale besturen is essentieel in dit verhaal. De lokale adviescommissie die samenkomt over afsluiting kent de bijzonderheden van elk dossier en gaat altijd op zoek naar de meest menselijke oplossing.'

 

Afschaffing gratis water

Tot op heden had iedereen recht op 15m3 gratis drinkwater die automatisch toegekend werd door de watermaatschappij. Vanaf 2016 wordt deze maatregel echter afgeschaft. ‘Reden hiervoor is dat de oorspronkelijke sociale en ecologische doelstellingen onvoldoende gehaald worden. Daarom zal er verder werk gemaakt worden van maatregelen om energiearmoede tegen te gaan en die mensen tegemoet te komen die het echt nodig hebben. Bovendien is dit ook een manier om het bewustzijn omtrent duurzaam omgaan met water te verhogen.’  

Duurzaam watergebruik

Uit een peiling die de VMM in 2013 uitvoerde bij 1.000 Vlamingen blijkt dat 90% van de bevraagden duurzaam watergebruik belangrijk vindt. Verder is men van oordeel:

  • Dat wie meer verbruikt, naar verhouding meer moet betalen
  • Dat er rekening moet gehouden worden met de gezinsgrootte
  • Dat sociale correcties essentieel zijn
  • Dat de waterfactuur uniform moet zijn.

 

 

 

 

 

Volg mij ook via

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief. 

Mijn favoriete song van het moment

Bezoek het Vlaams Parlement

Wil je met je klas, vereniging of organisatie een bezoek brengen aan het Vlaams Parlement? Aarzel niet om mij te contacteren via valerie.taeldeman@vlaamsparlement.be zodat ik het nodige kan doen.

Koepelzaal Vlaams Parlement