15 november 2017

Meewerken aan een betere luchtkwaliteit

 

De Oost-Vlaamse AIRbezen hebben hun geheimen prijsgegeven: uit de analyse van de aardbeiplantjes blijkt dat er significant meer ijzerhoudende fijnstofdeeltjes zijn in stedelijke gebieden. “Niet onlogisch”, volgens professor Roeland Samson (UAntwerpen). “In een stad kan het fijnstof moeilijker weg. Toch zijn er ook in steden plekken waar er minder fijnstof is. Dat bewijst dat lokale ingrepen op de verkeersafwikkeling een positief effect kunnen hebben.”

Eind maart 2017 werd het grootste AIRbezen-project tot nu toe opgestart: maar liefst 11.300 plantjes werden in onze provincie verdeeld. Beweging.net, CM, Vormingplus, de Provincie Oost-Vlaanderen en het Departement Bio-ingenieurswetenschappen van de Universiteit Antwerpen sloegen de handen in elkaar: samen wilden ze de verspreiding van verkeersgerelateerd fijnstof in de provincie in kaart brengen. Uiteindelijk werden er 3.065 stalen geanalyseerd. Uit de analyses komt heel duidelijk naar voor dat er in de stedelijke gebieden beduidend meer (mediaan: 65 µA of micro-ampère) ijzerhoudende fijnstofdeeltjes gevonden werden dan in de meer landelijke gebieden (mediaan: 55 µA).

 

Problemen met de luchtwegen

Het verkeer is een belangrijke bron van ijzerhoudend fijnstof. Dan gaat het niet alleen over deeltjes die via de uitlaat worden uitgestoten maar ook over deeltjes die vrijkomen door de slijtage aan banden en remmen. Naast het verkeer zijn ook tram- en treinsporen en de industrie bronnen van fijnstof. Professor Samson: “Dat verklaart bijvoorbeeld waarom de Gentse kanaalzone en de omgeving van Zelzate ook slecht scoren in dit onderzoek. Hier komt het effect van de nabije industrie duidelijk naar voor.”

Opvallend: 26% van de deelnemers geeft aan dat er in het gezin minstens één iemand problemen met de luchtwegen heeft. Op de plantjes van die mensen werden er significant hogere fijnstofwaarden genoteerd. “Keiharde conclusies kunnen we er niet aan verbinden, want bijvoorbeeld het rookgedrag van de mensen werd niet meegenomen. Maar dit gegeven moet wel verder onderzocht worden. En het ernstig terugdringen van ons wagengebruik lijkt noodzakelijk. Mensen die in een drukkere straat wonen, raden we absoluut aan om de ramen aan de achterzijde van de woning open te zetten als ze willen verluchten, en niet aan de voorkant."

 

En nu?

De partners blikken tevreden terug op het project. De campagne leefde echt en deelnemers willen een signaal geven aan de beleidsmakers. Naast mensen individueel attent maken op hun verantwoordelijkheid (o.a. inzake hun mobiliteitsgedrag) hebben we daarom ook een beleidsnota opgemaakt. Hiermee geven we beleidsmakers ‘stof’ tot nadenken bv. over de kilometerheffing, zone 30 in alle dorpskernen, 90 km/uur op autosnelwegen rond stedelijke gebieden en een algemene lage-emissiezone.

Meer weten? Dan kun je op dinsdag 28 november 2017 om 19.30 uur terecht in Feestzaal De Kring, Patronagiestraat 5 te Waarschoot. De toegang is gratis maar gezien het beperkt aantal plaatsen in inschrijven wel noodzakelijk via www.airbezen.be.

 

Het volledig verslag van mijn vraag aan minister Schauvliege tijdens de plenaire zitting in het Vlaams Parlement kan u raadplegen via deze link.

 

 

Volg mij ook via

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief. 

Mijn favoriete song van het moment

Bezoek het Vlaams Parlement

Wil je met je klas, vereniging of organisatie een bezoek brengen aan het Vlaams Parlement? Aarzel niet om mij te contacteren via valerie.taeldeman@vlaamsparlement.be zodat ik het nodige kan doen.

Koepelzaal Vlaams Parlement